19.02.2018

Dopravní podnik je v krizi. Už osm let

Z dopravního podniku odešlo v prosinci do BusLine 28,5 milionu korun. Jen tak, za nic. Jde jen o špičku ledovce. Za loňský rok město Liberec poslalo do dopravního podniku 200 milionů a dopravní podnik poslal BusLine 180 milionů. Správná otázka zní: Je DPMLJ vůbec ještě městská firma?

 

Těch 180 milionů pro BusLine vychází ze smlouvy, která byla za dopravní podnik podepsána před osmi lety Jiřím Kittnerem bez výběrového řízení a bez cenového ujednání. Vlastně jedno tam je: dopravní podnik zaplatí tolik, o kolik si BusLine řekne. Tyhle neuvěřitelné podmínky mě vedly v roce 2012 k žádosti o přezkum smlouvy na Úřad pro ochranu hospodářské soutěže. Přišla tenkrát jednořádková odpověď, že úřad neshledal důvody pro zahájení správního řízení. Bez možnosti odvolání. Podepsán předseda ÚOHS Petr Rafaj. Ten samý pán, který před měsícem zakázal Libereckému kraji odkup akcií ČSAD Liberec a zřízení vnitřního dopravce, kterým by se kraj dostal zpod monopolu BusLine na veřejnou dopravu v kraji.

Osm let ukazuji, jak BusLine skrze svůj vliv na některé politiky, úředníky a manažery usiluje o faktickou privatizaci autobusové dopravy ve městě i v kraji. To mu umožňuje diktovat si monopolní ceny, hrazené z veřejných rozpočtů. Nechci posílat každý rok desítky milionů zbytečně majitelům BusLine. Tyto peníze mají jít na platy řidičů, na investice do dopravních prostředků nebo do snížení cen jízdného.

Ještě před dvěma lety hejtman Půta napadal Změnu za to, že jsme kritizovali umetání cesty BusLine k ovládnutí krajské dopravy. Později naše důvody pochopil a dnes se hejtman vůči BusLine hlasitě vymezuje, i když to znamenalo postavit se proti některým členům vlastní politické strany. V Liberci ani Starostové, ani ANO zatím takto svůj stín nedokázali překročit. Proto Změna zůstává ve snaze o řešení neúnosné situace v dopravním podniku osamocena, a když už je dohodnut nějaký postup, není dodržen. Naposledy se tak stalo na lednovém zastupitelstvu, kam poslal návrh na změny v DPMLJ primátor, ale nepodpořili je ani členové jeho ex­‑ANO. Zpackaná šance.

Budeme tedy hledat nová řešení. Největší vliv na jejich úspěch nakonec budou mít lidé ve městě: v komunálních volbách na podzim tohoto roku.

 

Nastavení cookies