15.04.2015

Zkušební jízda po zrekonstruované trati dopadla na jedničku, do Vratislavic už jezdí tramvaje

Třináct měsíců trvající výluka tramvajové trati mezi Libercem a Vratislavicemi nad Nisou je konečně minulostí. Ve středu 15. dubna ve 4 hodiny ráno vyjela na zrekonstruovanou trať první tramvaj a Vratislavickým tak konečně odpadla nutnost jezdit za prací do Liberce náhradní autobusovou dopravou.

V předvečer slavnostního obnovení provozu se na nově zrekonstruované části 60 let staré meziměstské trati uskutečnila zkušební jízda, které se zúčastnil i primátor Tibor Batthyány a náměstek pro technickou správu majetku města Tomáš Kysela.

„Do poslední chvíle jsem byl skeptický, jestli se plánovaný termín stihne, ale povedlo se. Měl jsem tu čest se po zrekonstruované trati projet ještě před spuštěním ostrého provozu a mé dojmy jsou jednoznačně kladné. Je jasné, že šlo o smysluplnou investici, jejímž výsledkem je bezpečnější, rychlejší a především výrazně pohodlnější cestování,“ zhodnotil náměstek Tomáš Kysela.

Obdobné dojmy měl po zkušební jízdě i primátor Tibor Batthyány. „Tramvajová trať už rekonstrukci opravdu potřebovala, protože posledními velkými úpravami prošla v sedmdesátých letech minulého století. Úsek, který jsme si projeli, vypadá moc dobře. Je evidentní, že cestující získají větší pohodlí a navíc se dostanou dřív do práce,“ komentoval primátor, který ocenil i častější frekvenci spojů. Výsledný interval na linkách č. 5 a 11 bude v úseku Liberec – Vratislavice nad Nisou, výhybna v dopravní špičce 7 - 8 minut.

Všechny zastávky na zrekonstruovaném úseku trati jsou bezbariérové. Zastávka Lékárna, kde se trať sužuje v jednokolejnou, je kvůli bezpečnosti silničního provozu posunutá cca o 60 metrů dál od křižovatky. Ve směru na Liberec pak vyrostla staronová zastávka Pivovar, která v tomto místě fungovala naposledy v 70. letech minulého století. „Na jednotlivých zastávkách, které se ještě dokončují, se pak do konce května objeví digitální informační tabule, které cestujícím usnadní přehled o příjezdu spojů a případných komplikacích,“ informoval ředitel DPMLJ Luboš Wejnar s tím, že v rámci modernizace trati vznikly také nové chodníky a bezpečnější přechody pro chodce.

Podle provozně technického ředitele DPMLJ Ludvíka Lavičky zažijí cestující v prvních dnech provozu některé nestandardní doprovodné zvuky, především pískání, což je pro novou trať typické. „Mohou za to čerstvě vybroušené koleje, které je potřeba trochu zajet. Tyto zvuky se tedy velmi rychle vytratí,“ uvedl Ludvík Lavička.

Tramvajová doprava mezi Libercem a Jabloncem nad Nisou se zastavila 15. března minulého roku, kdy odstartovaly stavební práce, které si vyžádaly více než roční výluku tramvají v celém úseku mezi Libercem a Jabloncem nad Nisou. „Modernizace se týká celkem čtyř kilometrů tramvajové trati, a to v úsecích Nová Ruda – Vratislavice nad Nisou, výhybna a Měnírna – Brandl. Na úseku do Vratislavic se nyní provádí už jen dokončovací práce, které nebrání ostrému provozu, takže tramvaje mohly bez problémů vyjet. Linka č. 5 jezdí v celé své trase, zatímco linka č. 11 končí na výhybně ve Vratislavicích, kde cestující, kteří pokračují dál na Jablonec, několika málo kroky přestoupí na náhradní autobusovou dopravu s označením X11,“ uvedla mluvčí DPMLJ Martina Poršová.

Ve stále neprůjezdném úseku Měnírna – Brandl se v současné době provádí zpevnění svahu a dokončují práce spojené s uvolněním prostoru pro pokládku kabelů a částečně i pro novou trasu tramvajové trati. Otevření druhého rekonstruovaného úseku, a tím pádem již celé meziměstské trati, je v plánu na konci června.

Modernizaci a rekonstrukci obou traťových úseků realizuje Sdružení COLAS-CR SA-IDS. Modernizace již zprovozněného úseku trati Nová Ruda – Vratislavice nad Nisou, výhybna vyjde na částku 176 475 583 Kč bez DPH, zatímco rekonstrukce v úseku Měnírna – Brandl bude stát 59 552 039 Kč bez DPH. Z toho 85% uznatelných nákladů pokryje evropská dotace z Regionálního operačního programu NUTS II Severovýchod.

Text a foto: Jan Vrabec

 

 

 

Nastavení cookies