12.02.2015

Nový parkovací systém: Technicky jde skoro vše, ale stěžejní bude financovatelnost projektu

Přípravy nového parkovacího systému, který od roku 2016 nahradí stávající zastaralý model, jsou v plném proudu. Podruhé se sešla pracovní skupina PARKOVÁNÍ, která se rozrostla o odborníky z oboru dopravy a aktuálně má již 9 členů.

Ze strany Liberecké IS padly první návrhy na řešení systému v oblasti datové podpory a hojně se diskutovalo nad způsobem přenosu dat do informačního systému Magistrátu města Liberec a nad platebními možnostmi řidičů.

„Je evidentní, že ne všechny vize, které byly požadavkem ze strany politiků, se dají uplatnit. Technicky jde skoro vše. Na misku vah se však musí dát míra investic do technického vybavení nového systému oproti efektivitě návratnosti. Z diskuze pracovní skupiny vyplynulo, že je potřeba posbírat další data pro relevantní rozhodnutí, které investice jsou nutné, nezbytné a které jsou nadstandardní a zbytné právě z hlediska financovatelnosti projektu,“ připustil náměstek primátora pro technickou správu majetku města a člen pracovní skupiny PARKOVÁNÍ Tomáš Kysela s tím, že dál panuje shoda nad součinností všech čtyř subjektů, které by nový parkovací systém měly provozovat společně a rovněž z něj společně profitovat – tedy SML, TSML, MP a LIS.

Pracovní skupina na svém druhém setkání stanovila možnosti zúčtování plateb, a to buď v městském informačním systému, nebo třetím subjektem. Z toho vyplynul jednoznačný úkol do příští schůzky – zrevidovat ekonomickou stránku obou možností. Vybraný způsob zúčtování plateb pak bude co nejdříve předložen ke schválení radě města.

V následujících třech měsících budou TSML provádět aktualizaci obsazenosti jednotlivých parkovišť. Tato data už sice existují, ale podle náměstka Tomáše Kysely nejsou dostatečná. „Jejich vypovídací hodnota je pro účely rozhodování o podobě nového parkovacího systému velmi nedostačující. Dosavadní měření totiž probíhala nárazově a s minimální četností. A shoda panuje i v tom, že čím více bude mít pracovní skupina relevantních dat, tím lepší bude mít výchozí pozici,“ konstatoval Tomáš Kysela a dodal, že v březnu bude probíhat ověřování aktuálních technických možností dodavatelů parkovacích systémů, jednoduše řečeno „železa“, které bude stát na parkovištích.

Stále také platí záměr zavedení střídavého stání, kdy by některé parkovací plochy pro rezidenty mohli po určitou část dne využívat také uživatelé parkovacích automatů. I střídavé stání ale bude zavedeno až na základě důkladné analýzy parkovacích míst a v žádném případě nebude plošné. Podle předběžného záměru by se jednalo o cca 4 až 5 vytipovaných parkovišť v centru Liberce. Město si od toho slibuje navýšení kapacity parkovacích míst tam, kde je jich opravdu nedostatek - příkladem může být lokalita Sokolovské náměstí. U rezidentských míst navíc platí, že zhruba dvě třetiny jich jsou obsazeny rezidenty až po 15. hodině. V době od 8 do 15 hodin jsou tedy volná.

„Pořád jsme na úplném začátku tvorby nového parkovacího systému. Proto je naší snahou především pečlivý sběr dat, aby materiály, které předložíme radě města, byly velmi dobře obhajitelné a srozumitelné. Čeká nás mnoho práce, aby nový parkovací systém odpovídal dnešní době a přinesl kýžený efekt pro Liberečany i návštěvníky SM Liberec,“ uzavřel náměstek Tomáš Kysela.

Text: Jan Vrabec

 

 

Nastavení cookies