19.03.2018

Liberecké školy: Zlepší se vůbec někdy?

Se školami dnes nejsou spokojeni ani děti, ani učitelé, ani rodiče. Není se čemu divit. Není výjimkou, když ani učitelé netuší, proč vlastně děti učí to, co je učí. Ve školách vedeme děti spíše k poslušnosti, než abychom vychovávali silné osobnosti. Chceme fakta a bezchybnost místo tvořivosti a schopnosti hledat v chybách ponaučení.

Výjimky existují. Najdou se dobré školy i učitelé, ale celkově situace na našich školách není dobrá. Rodiče se často snaží, aby se jejich dítě dostalo na některou z lepších škol. Nebo čím dál více hledají alternativy v podobě soukromých škol nebo domácího vzdělávání. Bohužel, ne každé dítě a ne každý rodič si takovou volbu může dovolit. Nezbývá jim než se smířit s tím, co nabízí jejich spádová škola.

Kvalitu výuky nejvíce ovlivňují ředitelé. Na nich záleží, jestli na škole převládají inovativní postupy ve výuce nebo zastaralý autoritativní přístup. Lákají k sobě podobně naladěné učitele. Proto je výběr ředitelů tím nejdůležitějším, co město může pro kvalitu škol udělat.

V Liberci si zatím dobře nevedeme. Nyní běží výběrová řízení na 14 ředitelů z 22 libereckých škol bohužel stejně jako v minulosti. Uchazeči podají přihlášky, kde mají na několika stranách shrnout svou představu řízení školy, pak proběhne rozhovor před komisí. Důraz není kladen na kvalitu výuky, ale na znalost legislativy a ekonomiky.

Z jednoho rozhovoru ale není možné zjistit, jak kdo bude dělat ředitele. Největší výhodu mají ředitelé stávající: Svou školu znají nejlépe, v komisi mají spojence, zaměstnance školy a dalšího kolegu ředitele. Další uchazeči mají šanci jen tam, kde nepanuje spokojenost, především ze strany pana náměstka Langra.

Pokud bych mohl výběr ředitelů ovlivnit, rozhodujícím kritériem by byla dosavadní zkušenost se zaváděním inovativních metod výuky. A to, jak jsou otevřeni spoluúčasti dětí i rodičů na rozhodování o fungování školy.
Je možné, že stejné otázky budou zajímat i komisi. Dosud tomu ale mnoho nenasvědčuje. Spíše to vypadá, že o vývoji vzdělávání během dalších dlouhých šesti let rozhodne jen malá skupinka lidí z výběrových komisí, a to bez jasných a předem sdělených kritérií.

Navíc bez toho, že by výběr ředitele ovlivnili lidé, kteří ve spádech daných škol bydlí a buď do nich své děti posílají, nebo budou posílat. I to je důsledek toho, že v Liberci stále nemáme městské obvody s malými zastupitelstvy. Rozhodování je tak z velké části na lidech, kteří k dané škole nemají žádnou osobní vazbu a na výsledku svých rozhodnutí nejsou nijak závislí.

 

Nastavení cookies